Hva er Yoga?  

Yoga er en teknikk som fremmer både fysisk og åndelig velvære. Den oppsto i India for fem tusen år siden og har blitt en av grunnpilarene innenfor moderne alternativ medisin. Ordet "Yoga" betyr "forening" eller "enhet". For å harmonisere sinn, kropp, følelser og energien brukes det stillinger, bevegelser, puste-teknikker, avslapning og meditasjon.

Yoga er verken politisk eller religiøs. Den har overhodet ingen dogmer og har en nesten universell appell, hvem som helst kan praktisere yoga.

 

Fordelene ved Yoga: 

Fordelene ved yoga er mange, de gir en økning av den generelle helse, styrke, energivået, demper tretthet, gir god holdning og forbedret respirasjon, sirkulasjon og fordøyelse. Det gir også smidighet, normalisert kroppsvek, årvåkenhet, verbal klarhet, forbedret konsentrasjon og fokus, ro og ro til det nervøse systemet, selvtillit, entusiasme, takknemlighet og en generell følelse av lykke.

 

Må jeg være fleksible?

Nei, Yoga kan virke som rent fysisk trening, men går langt utover det. Ikke bekymre deg hvis du ikke er veldig fleksibel, eller hvis du ikke får til det siste nivået av en stilling. Bare gjør ditt beste og tør å gå utenfor din EGEN komfortsone, og husk at dette varierer fra person til person.

 

Hva bruker vi?

I Yoga bruker vi blant annet veggene, tepper, yoga belter, yoga blokker og stoler. De er svært nyttige verktøy som hjelper oss å få en riktig kroppsholdning større stabilitet og støtte, uavhengig av vårt nivå og sørger for en sikker og trygg praksis. Du kan ta med deg din egen yogamatte men hvis du ikke har, så du kan få låne en fra senteret. Det er viktig å bruke den på riktig side og tørke den etter bruk.

Hva du kan forvente fra en Yoga-time:

 

- I Mine kurs, hvilket er basert i Anusara system ®, jobber vi med alle deler av oss, både de fysiske, mentale og spirituelle-energetiske delene. Anusara betyr å flyte med harmoni og er et system grunnlagt av John Friend i 1997 i USA, som tok prinsippene fra Iyengar Yoga, spiritualiteten fra India og det helsebringende perspektivet fra Yoga i vesten. I Anusara Yoga alt er viktig: teknikk, kroppsholdning, mental opplevelse, energinivå, menneskelig vekst og positivt humørskifte. Under timene fokuserer vi om et konkret tema (Konsept, praksis, meditasjon) som hele programmet blir bygget på. Fysisk fokuserer vi på bestemte muskelgrupperfor å gradvis nå steg for steg til toppen tilstanden asana. Se Stillingsgrupper i bloggen.

-Våre klasser er for inntil 10-14 personer, derfor får du en mer personlig oppmerksomhet.

-Programmet varierer fra uke til uke. Det er bra at vi øver samme stillinger veldig ofte fordi på denne måten får vi muligheten til å utdype i dem. Det samme gjelder med nye og mer krevende stillinger som utfordrer oss både fysisk og mentalt. 

- Under timene brukes det musikk som er valgt i tråd med temaet for hver time. For en person som meg er musikken viktig og kan ikke være en tilfeldig faktor. Noen ganger opplever vi timene i stilhet.

 

- Jeg underviser på norsk og engelsk.

- Hvis du trenger å forlate rommet før timen er ferdig så anbefales det å bruke et par minutter til avslapning eller Savasana, rydd etter deg og forlat rommet stille for å unngå å forstyrre de som slapper av.

-  Alle timene være på et grunnleggende nivå og alle kan delta uansett om de har praktisert Yoga før eller om de er nybegynnere. Du trenger ikke forhånds-erfaring.

   

Husk!  Det er viktig å informere om spesielle fysiske tilstander før en begynner med Yoga, for eksempel   graviditet, ryggproblemer, skiveprolaps, høyblodtrykk, fibromyalgi, osv. Det vil alltid være en variant av stillingene som kan tilpasses til hver person. I Yoga har vi alltid en løsning.

​© 2017 by Meber Services